نگاهی به نقش معروف‌ترین پلتفرم عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی در این صنعت

استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی

شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:02 0 کد خبر: 64970
پلتفرم‌های عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی و در رأس آن‌ها، استیم، با مدل کسب‌وکار جدیدی که پایه‌گذاری کردند، صنعت بازی‌‌سازی دنیا را به طور کلی تغییر دادند. در کنار مدل جدید این کسب‌وکارها، رشد چشمگیر فناوری و سیستم‌های زیرساختی قرار داشت که تاثیری شگرفی در ارتباطات الکترونیکی گذاشت. این دو موضوع در کنار هم باعث شدند که پلتفرم‌های عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی به بخشی حذف‌نشدنی و لازم برای صنعت بازی‌سازی تبدیل شوند.

امکان دانلود محتوا، پچ‌کردن‌های مداوم و پر کردن خلاء میان گیمرها و بازی‌سازان نتیجه فعالیت پلتفرم‌های عرضه دیجیتال بود. استیم باعث شد که بازی‌سازان حتی پس از عرضه بازی خود نیز به فکر توسعه آن باشند و روی محصولشان کار کنند.

تا پیش از ظهور استیم، ارتباط بین گیمر و بازی‌ساز تنها در خرید و فروش دیسک بازی محدود می‌شد، قبل و بعد از آن ارتباط دو طرف با هم قطع می‌شد. استیم باعث شد تا جامعه جدیدی به وجود آید، در این جامعه بازی‌سازان می‌توانند با مشتریان بالقوه و بالفعل خود ارتباط برقرار کنند و بازخوردهای آن‌ها در مورد محصولشان را دریافت کنند.

اکنون حتی ممکن است بازی‌های ویدئوی ماه‌ها پس از عرضه رسمی‌شان در استیم توسعه یابند، پچ‌های جدیدی برایشان عرضه شود، حفره‌ها (باگ‌ها)  و اشکال‌هایشان برطرف و المان‌های جدیدی به گیم‌پلی بازی اضافه شود.

 استیم، صنعت نیمه‌جان را احیا کرد

صنعت بازی دین بزرگی به مایکروسافت و بیل گیتس دارد. اگر آن برنامه‌نویس جوانی که در تیم توسعه ویندوز قرار داشت، یک میلیون دلار از بیل گیتس دریاف نمی‌کرد، هیچ‌گاه شاهد دنیای نیمه‌جان (Half-Life)، کانتر استرایک (Counter Strike)، لفت ۴ دد (Left 4 Dead) و فروشگاهی مانند استیم و چند ده محصول دیگر نبودیم، چون هیچ‌گاهی شرکتی به نام وَلو (Valve) متولد نمی‌شد.

ولو در سال ۲۰۰۳ یک بار و برای همیشه سیستم عرضه بازی‌های ویدئویی را در دنیا تغییر داد و پلتفرمی که ایجاد کرد که بازی‌سازان بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون واسطه با کاربران خود ارتباط برقرار کنند. با عرضه استیم، پلتفرمی در آن زمان به وجود آمد که با کمک آن به‌روزرسانی‌های بازهای آنلاینی نظیر کانتر آسان‌تر انجام شود. البته این داستانی بود که استیم برای کاربرانش تعریف می‌کرد ولی در واقع قضیه فراتر از این موضوع بود. احراز هویت آنلاین استیم، اجرای بازی‌ها و فناوری کنترل دسترسی DRM (مدیریت دیجیتال حق مولف) باعث شد تا بخشی از کاربران و طرفداران ولو عصبانی شوند و حتی آن را تحریم کنند. اما سرانجام استیم توانست از این قائله جان سالم به در ببرد و رشد خود را تسریع بخشد.

 

استیم و بنیان‌گذاری فرهنگ توزیع دیجیتال

ولو همه محصولات موفق خود را در استیم عرضه می‌کرد. افزایش درآمد روزافزون ولو و استیم و استقبال چشمگیر کاربران از خرید نسخه دیجیتالی بازی باعث شد که سایر ناشران بازی‌های ویدئویی نیز به استیم روی بیاروند. به این ترتیب استیم توانست در نتیجه توافق با ناشران بیشتر کاتالوگ‌های بازی‌های عرضه‌شده در فروشگاهش را بیشتر کند و توجه مخاطبان بیشتری را به سمت خود معطوف کند. پس از ورود ناشران به استیم، قابلیت‌های بیشتری به این پلتفرم اضافه شد. سرویس ابری استیم با امکان نگه‌داری فایل‌های ذخیره بازی و اطلاعات پروفایل‌ها معرفی شد. فهرست موفقیت‌ها برای کاربران ایجاد شد و دوستان استیمی می‌توانستند با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

 استیم نه‌تنها مشکلات عرضه سنتی بازی‌های ویدئویی را حل کرد، بلکه فضایی بین بازی‌ساز و گیمر به وجود آورد که بتوانند تعامل بهتری با یکدیگر داشته باشند. از طرفی رشد زیرساخت‌ها و افزایش سرعت اینترنت باعث شد تا هم بازی‌سازان و هم گیمرها از مزایای عرضه دیجتال بازی‌ها، پشتیبانی‌های بعد از بازی و قابلیت‌های آنلاین آن‌ها بهره بسیاری ببرند.

در کشور ما نیز هیولا، درگاه عرضه بازی‌های ویدئویی، فعالیت می‌کند و می‌کوشد درکنار استیم مشکلات بازار ایران در حوزه بازی‌های ویدئویی را حل کند. از آنجا که به خاطر تحریم‌ها ایران از فهرست استیم حذف شده است، دغدغه بزرگی برای گیمرها و بازی‌سازان ایران وجود دارد. اینکه توسعه‌دهندگان نمی‌توانند بازی‌های خود را روی استیم قرار دهند یا به سختی این کار را انجام می‌دهند یک طرف مسئله است و از آن سو گیمرهای ایرانی نیز مشکلات بسیاری هنگام استفاده از استیم دارند.

در هیولا که پلتفرم بومی برای بازی‌سازان و گیمرهاست، این افراد می‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. گیمرها به راحتی و با کارت‌های بانکی ایرانی می‌توانند بازی‌های ایرانی و خارجی را دریافت کنند و از پشتیبانی هیولا پس از خرید نیز بهره‌مند شوند. از طرفی هیولا می‌تواند پلی ارتباطی میان گیمرهای ایرانی و بازی‌سازانی باشد که محصولاتشان را روی آن عرضه می‌کنند. هیولا می‌تواند فضایی ایجاد کند که بازی‌سازان ایرانی و خارجی بتوانند محصولاتشان را بدون دغدغه نقض حق مولف در ایران منتشر کنند. گیمرهای ایرانی نیز می‌توانند از طریق هیولا و پرداخت ریالی بازی‌های ایرانی و خارجی را به راحتی و با چند کلیک خریداری، دریافت و بازی کنند. قیمت بازی‌ها به خصوص بازی‌های خارجی عرضه شده در هیولا در مقایسه با قیمت بازارهای جهانی و حتی نسخه‌های کرک‌شده و غیرقانونی این محصولات بسیار پایین‌تر است چرا که این شرکت قیمت‌گذاری را براساس میانگین درآمد جامعه گیمر ایران تعیین می‌کند و به دنبال تبدیل نرخ دلار به ریال نیست.

هیولا می‌کوشد توسعه‌دهندگان ایرانی را به صنعت بازی در کشور امیدوار کند، گیمرها را به سمت رعایت حق مولف و خرید قانونی بازی هدایت کند و از طرفی پای بازی‌سازان و ناشران خارجی را برای عرضه قانونی بازی‌ها با قیمت تعدیل شده و مناسب در بازار ایران باز کند.

 



اخبار مرتبط

نحوه نصب Fortnite بر روی دستگاههای اندروید

شما برای نصب این بازی بر روی دستگاه هایی به جز سری Galaxy سامسونگ احتیاج به دعوتنامه دارید

23 مرداد 1397
بازی ایرانی «قصه بیستون» مورد پذیرش بزرگ‌ترین نمایشگاه بازی اروپا قرار گرفت

بازی ایرانی «قصه بیستون» که توانست در رویداد بین‌المللی TGC 2018 نظر بسیاری از رسانه‌ها و ناشران خارجی را به سمت خود جلب کند.

23 مرداد 1397
بازی Let It Die انحصاری PS4 پاییز راهی کامپیوترهای شخصی می شود

بازی Let It Die به عنوان یک بازی free to play شناخته شده که به طور انحصاری برای PS4 دردسترس قرار گرفت. اما به نظر می رسد بزودی برای PC نیز منتشر خواهد شد.

23 مرداد 1397
Tomb Raider جدید برای نینتندو سوئیچ منتشر نمی شود

واکنش توسعه دهندگان و خرده فروشان درباره نینتندو سوئیچ نسبت به Wii U متفاوت بوده و آن را ناامید کننده می دانند.

22 مرداد 1397
پیشنهاد ویژه نمایشگاه گیم کانکشن فرانسه به بازی‌سازان ایرانی

مجموعه گیم کانکشن فرانسه شرایط ویژه‌ای را برای حضور استودیوهای بازی‌سازی ایرانی در نظر گرفته تا بازی‌سازان ایرانی راحت‌تر بتوانند در این رویداد تجاری معتبر حضور پیدا کنند.

22 مرداد 1397
رونمایی از جزییات جدید Fallout 76

Bethesda امروز در Quake Con 2018 از جزییات و ویژگی های جدید این یازی رونمایی کرد . این جزییات در مورد قسمت Special ، نحوه انتقام و شخصی سازی شخصیت ها توسط بازیکن است .

21 مرداد 1397
We Happy Few برای XBOX ONE منتشر شد

آیا آماده پرش در دنیای مخوف We Happy Few ساخته استودیو Compulsion Games هستید.

20 مرداد 1397
حضور بانوان در تمام رشته‌های چهارمین لیگ بازی‌های رایانه‌ای امکان‌پذیر شد

ثبت‌نام چهارمین لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران در حالی آغاز شده است که برای نخستین بار حضور بانوان در تمام رشته‌های این مسابقات امکان‌پذیر شده است. در مسابقات سال گذشته بانوان تنها می‌توانستند برای حضور در مسابقات بازی‌های موبایلی ثبت‌نام کنند.

20 مرداد 1397
آشکار شدن تصویر صفحه تنظیمات Shadow Of The Tomb Raider

بیشتر بازیها دارای بخش تنظیماتی برای گیم پلی هستند تا گیمرها متناسب با توان خود بازی را سپری کنند.

19 مرداد 1397
سونی از نسخه منحصربفرد کنسول PS4 Pro رونمایی کرد

PS4 را می توان موفقیتی برای سونی دانست. این شرکت ژاپنی از سال 1994 تولید کنسول پلی استیشن را آغاز کرد.

18 مرداد 1397
نظرات کاربران

    برای این مطلب نظری ثبت نشده، شما اولین نظر را ارسال نمایید.