اینفلوئنسرها چه کسانی هستند و چگونه می توانیم اعتبار آنها را تشخیص دهیم

دوشنبه 12 آذر 1397 - 09:59 0 کد خبر: 66591
در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده می‌شود.

واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!

در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده می‌شود.

اصطلاح اینستافیمس (instafamous) هم اشاره به اشخاص تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد.

اینفلوئنسرها از کجا شکل گرفتند؟

اولین تاثیرگذاران بی نام و نشان در دنیای اینترنت حدود ده سال پیش و بر بستر سرویس یوتیوب اعلام وجود کردند.

در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، درست زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری شده بود. کسانی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به شکلی که افراد زیادی ویدئوهای آنها را می‌دیدند، به اشتراک می‌گذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آنها بودند.

شوخی‌های غیرمعمول، آموزش، مستندنگاری و اسکرین کست از مراحل مختلف بازی‌های کامپیوتری از جمله موضوعاتی بودند که برای تولید ویدئوی در یوتیوب مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اگر با اصطلاح یوتیوبر (YouTuber) مواجه شدید؛ بدانید که منظور همان شاخ ها و افراد تأثیرگذار یوتیوب هستند.

به مرور زمان و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی سر و کله اینفلوئنسرها در دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم پیدا شد.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از مدرن ترین روش‌های تبلیغاتی است. وقتی شما قصد برندینگ و شروع کمپین تبلیغاتی را دارید گزینه‌های زیادی پیش روی شما خواهد بود. از تبلیغات تلویزیونی تا بیلبوردهای سطح شهر، همه روش‌هایی هستند که به دیده شدن برند شما کمک خواهند کرد. اما سوال اینجاست که کدام روش و در چه شرایطی برای برند شما نتیجه بهتری خواهد داشت؟

تبلیغات سنتی مثل تلویزیون و بیلبورد هزینه‌های بسیار زیادی دارند. دلیل این موضوع هم به زمانی بر می‌گردد که به جز این رسانه‌ها، گزینه دیگری برای کسب‌وکارها وجود نداشت.

هزینه اجاره ماهیانه بیلبورد در یکی از اتوبان‌های شهر تهران، چیزی بین ۲۷۰ تا ۴۰۰ ملیون تومان است! این رقم برابر با سرمایه گذاری اولیه یک شتابدهنده برای راه اندازی ۱۱ تا ۱۶ استارآپ برابری می‌کند!

نگفته پیداست که پرداخت هزینه چنین تبلیغاتی برای بسیاری از کسب‌وکارها مقدور نیست و جزیره کوچکی از کسب و کارها می‌توانند نام خود را بر روی بیلبوردهای شهر ببینند.

هر چند که علاوه بر هزینه تبلیغات، اثرگذاری و ابعاد تاثیرات تبلیغات سنتی نسبت به هزینه‌ای که صرف آنها می‌شود؛ جای بحث دارد.

همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد؛ شروع حرکت اینفلوئنسرها از یوتیوب شروع شد. حرکتی که به سرعت به دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم راه پیدا کرد.

در حال حاضر هر شبکه اجتماعی اینفولوئنسرهایی را در درون اکوسیستم خود پرورش داده است. اما سوالی که ممکن است برای کسب و کارها پیش بیاید این است که اینفولوئنسرهای کدام شبکه اجتماعی بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان خود دارند. برای جواب به این سوال باید اتمسفر حاکم بر شبکه‌های اجتماعی مختلف را بشناسیم و رفتار کاربران آن‌ها را تحلیل کنیم.

به طور مثال کاربران توییتر باید محتوای خود را در قالب حداکثر ۲۸۰ کاراکتر منتشر کنند، این در حالی است که محدودیت تعداد کاراکتر تا قبل از سپتامبر ۲۰۱۷ نصف این مقدار یعنی ۱۴۰ کاراکتر بود و بسیاری از سلایق و رفتارهای کاربران توییتر بر اساس همین محدودیت کاراکتر شکل گرفته است.

اگرچه امکان انتشار عکس، ویدئو و فایل GIF هم در توییتر وجود دارد، انتشار محتوا در توییتر بر پایه متن اتفاق می‌افتد و اصلی ترین محتوای هر کاربر متن‌های کوتاهی است که به عنوان توییت منتشر می‌کند. همین موضوع به هم راه حالت انباشت گونه تایم لاین توییتر باعث می‌شود، کاربران تمرکز خود رو بر روی عبارات کوتاه اما به تعداد زیاد قرار دهند.

به خاطر آنکه توییت ها به سرعت روی هم تلنبار می شوند و دسترسی به توییت‌های قدیمی مشکل خواهند بود، کاربران توییتر احساس راحتی بیشتری می‌کنند تا هر چه به ذهنشان خطور می‌کند را در قالب عبارات کوتاه توییت کنند. همین موضوع باعث شده اتمسفر توییتر پر از هجو و انتقاد باشد.

با این اوصاف کمپین‌های تبلیغاتی که حول محور مسئولیت اجتماعی یا با رویکرد طنز اجرا شوند بهترین نتیجه را از اینفوئنسرهای توییتر خواهند گرفت.

این اصلا به این معنی نیست که بهترین شبکه اجتماعی برای اجرای کمپین های اینفلوئنسر مارکتیگ در توییتر است، بلکه مثالی است که بیان می‌کند هر شبکه اجتماعی اتمسفر خاص خود را دارد و با توجه به عادات و سلیقه کاربران آن شبکه اجتماعی باید کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ متناسب با آن را اجرا کرد.

با توجه به آن که بازار اینفلوئنسر مارکتینگ داغ است. خیلی اشخاص انگیزه این را دارند که خود را به جمع اینفلوئنسرها ملحق کنند. این فضای ملتهب در شبکه اجتماعی اینستاگرام بیشتر از الباقی شبکه های اجتماعی قابل رویت است. سودای بهره برداری از بازار اینفلوئنسر مارکتینگ باعث شده افراد سعی کنند تعداد فالوئرهای خود را به هر قیمتی بالا ببرند. خرید فالوئرهای غیرواقعی، ایجاد جنجال های زودگذر و تولید محتواهای سطح پایین اما پر مخاطب از جمله روش هایی هستند که برای افزایش تعداد فالوئر به کار برده می‌شود.  

این ترفندها اگر چه در مواردی باعث افزایش تعداد فالوئر می‌شود اما به هیچ عنوان به معنی افزایش تاثیرگذاری این حساب های کاربری نیست. به همین دلیل کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، معیار دقیق‌تری را برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر به کار می‌برند.

معیار دقیق‌تر برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر، میانگین نرخ درگیرکنندگی یا  Engagement Rate دوازده پست آخر آن اینفلوئنسر است.

برای محاسبه نرخ درگیر کنندگی هر پست اینستاگرام مجموع تبادلات کاربران با پست را بر تعداد کل فالوئرهای پیج تقسیم کرده و حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب می‌کنند.

مجموع تبادلات شامل حاصل جمع کل تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و کسانی است که پست را ذخیره کرده‌اند. برای فهم بهتر موضوع فرمول محاسبه Engagement Rate را به صورت ریاضی برای شما می‌نویسیم

Engagement Rate= like+ comment + save / Follower * 100

 

 



اخبار مرتبط

رنگ صورتی طلایی به هواوی میت بوک ایکس پرو رسید

هواوی میت ایکس پرو، یکی از بهترین لپتاپ های موجود در بازار می باشد که چند ماه از معرفی آن می گذرد. هواوی این این لپتاپ را در کنگره جهانی موبایل 2019 در بارسلونا در کنار تعداد زیادی از محصولات خودش معرفی نمود که تا به این لحظه با استقبال خوبی مواجه شده است.

26 اردیبهشت 1398  
با ویژگی‌ های هواوی پی اسمارت 2019 آشنا شوید

هواوی پی اسمارت 2019، یکی از جدیدترین تولیدات این شرکت در بخش میان رده های گوشی های هوشمند می باشد که اخیرا معرفی و به بازار عرضه شده است.

18 اردیبهشت 1398  
قیمت موتو Z4 و موتو Z4 فورس فاش شد، ارزان تر از گذشته

موتو Z4 و موتو Z4 فورس گوشی های هوشمند جدید شرکت موتورولا می باشند که به زودی معرفی و روانه بازار می شوند.

15 اردیبهشت 1398  
مشخصات فنی و نمونه تصاویر ثبت شده با وان پلاس 7 و وان پلاس 7 پرو منتشر شد

24 اردیبهشت 98، تاریخی است که شرکت وان پلاس برای معرفی سرم هفتم از گوشی های هوشمندش اعلام کرده و با این که کمتر از دو هفته به این روز باقیمانده، مشخصات فنی و نمونه تصاویر ثبت شده با وان پلاس 7 و وان پلاس 7 پرو منتشر گردیده است.

14 اردیبهشت 1398  
شرکت DJI دوربین رقیب گوپرو را تولید می کند؟

GoPro یکی از شرکت های مطرح در زمینه تولید دوربین های اکشن می باشد که به خوبی توانسته است با طراحی و تولید محصولات انحصاری نیاز کاربران را تامین کند.

14 اردیبهشت 1398  
خودروهای الکتریکی آینده کابین بزرگ‌ خواهند داشت

پس از برگزاری نمایشگاه خودروی نیویورک، اکنون نوبت به برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای 2019 رسیده است.

13 اردیبهشت 1398  
هوش مصنوعی برای بهینه ‌سازی گرافیک بازی‌ های قدیمی استفاده می ‌شود

هوش مصنوعی یکی از شاخه های مهندسی کامپیوتر می باشد که اخیرا پیشرفت هایی که پیدا کرده است، تواسنته جایگاه خوبی را در بخش های مختلف برای خودش دست و پا کند.

11 اردیبهشت 1398  
ایجاد مشکل برای اپ  Galaxy Wearable

خبرهای منتشر شده از سمت کاربران استفاده کننده از گلکسی واچ یا گیر اسمارت واچ نشان از این دارد، تمامی افرادی که از این دستگاه ها استفاده می کنند با یک ایراد در اپلیکیشن Galaxy Wearable مواجه شده اند.

05 اردیبهشت 1398  
توافق اپل و کوالکام 6 میلیارد دلار هزینه داشته است

اختلاف حقوقی میان اپل و کوالکام، یکی از موضوعات حیاتی در بازار بود که ماه ها بر روی زبان ها می چرخید، ولی پس از کش و قوص های فراوان سرانجام سه شنبه هفته قبل توافق میان این دو قول تکنولوژی جهان انجام پذیرفت.

04 اردیبهشت 1398  
گوگل در حال آزمایش قابلیت دانلود همزمان اپلیکیشن‌ ها در پلی استور

اگر شما جزو افرادی هستید که همیشه برای دانلود کردن بازی ها و نرم افزارهای مورد نیاز گوشی هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندرویدی تان به پلی استور گوگل مراجعه می کنید، حتما متوجه این موضوع شده اید که این فروشگاه رسمی ارائه اپلیکیشن های اندروید دستخوش تغییرات بزرگی شده است.

02 اردیبهشت 1398  
نظرات کاربران

    برای این مطلب نظری ثبت نشده، شما اولین نظر را ارسال نمایید.