اینفلوئنسرها چه کسانی هستند و چگونه می توانیم اعتبار آنها را تشخیص دهیم

دوشنبه 12 آذر 1397 - 09:59 0 کد خبر: 66591
در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده می‌شود.

واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!

در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده می‌شود.

اصطلاح اینستافیمس (instafamous) هم اشاره به اشخاص تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد.

اینفلوئنسرها از کجا شکل گرفتند؟

اولین تاثیرگذاران بی نام و نشان در دنیای اینترنت حدود ده سال پیش و بر بستر سرویس یوتیوب اعلام وجود کردند.

در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، درست زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری شده بود. کسانی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به شکلی که افراد زیادی ویدئوهای آنها را می‌دیدند، به اشتراک می‌گذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آنها بودند.

شوخی‌های غیرمعمول، آموزش، مستندنگاری و اسکرین کست از مراحل مختلف بازی‌های کامپیوتری از جمله موضوعاتی بودند که برای تولید ویدئوی در یوتیوب مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اگر با اصطلاح یوتیوبر (YouTuber) مواجه شدید؛ بدانید که منظور همان شاخ ها و افراد تأثیرگذار یوتیوب هستند.

به مرور زمان و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی سر و کله اینفلوئنسرها در دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم پیدا شد.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از مدرن ترین روش‌های تبلیغاتی است. وقتی شما قصد برندینگ و شروع کمپین تبلیغاتی را دارید گزینه‌های زیادی پیش روی شما خواهد بود. از تبلیغات تلویزیونی تا بیلبوردهای سطح شهر، همه روش‌هایی هستند که به دیده شدن برند شما کمک خواهند کرد. اما سوال اینجاست که کدام روش و در چه شرایطی برای برند شما نتیجه بهتری خواهد داشت؟

تبلیغات سنتی مثل تلویزیون و بیلبورد هزینه‌های بسیار زیادی دارند. دلیل این موضوع هم به زمانی بر می‌گردد که به جز این رسانه‌ها، گزینه دیگری برای کسب‌وکارها وجود نداشت.

هزینه اجاره ماهیانه بیلبورد در یکی از اتوبان‌های شهر تهران، چیزی بین ۲۷۰ تا ۴۰۰ ملیون تومان است! این رقم برابر با سرمایه گذاری اولیه یک شتابدهنده برای راه اندازی ۱۱ تا ۱۶ استارآپ برابری می‌کند!

نگفته پیداست که پرداخت هزینه چنین تبلیغاتی برای بسیاری از کسب‌وکارها مقدور نیست و جزیره کوچکی از کسب و کارها می‌توانند نام خود را بر روی بیلبوردهای شهر ببینند.

هر چند که علاوه بر هزینه تبلیغات، اثرگذاری و ابعاد تاثیرات تبلیغات سنتی نسبت به هزینه‌ای که صرف آنها می‌شود؛ جای بحث دارد.

همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد؛ شروع حرکت اینفلوئنسرها از یوتیوب شروع شد. حرکتی که به سرعت به دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم راه پیدا کرد.

در حال حاضر هر شبکه اجتماعی اینفولوئنسرهایی را در درون اکوسیستم خود پرورش داده است. اما سوالی که ممکن است برای کسب و کارها پیش بیاید این است که اینفولوئنسرهای کدام شبکه اجتماعی بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان خود دارند. برای جواب به این سوال باید اتمسفر حاکم بر شبکه‌های اجتماعی مختلف را بشناسیم و رفتار کاربران آن‌ها را تحلیل کنیم.

به طور مثال کاربران توییتر باید محتوای خود را در قالب حداکثر ۲۸۰ کاراکتر منتشر کنند، این در حالی است که محدودیت تعداد کاراکتر تا قبل از سپتامبر ۲۰۱۷ نصف این مقدار یعنی ۱۴۰ کاراکتر بود و بسیاری از سلایق و رفتارهای کاربران توییتر بر اساس همین محدودیت کاراکتر شکل گرفته است.

اگرچه امکان انتشار عکس، ویدئو و فایل GIF هم در توییتر وجود دارد، انتشار محتوا در توییتر بر پایه متن اتفاق می‌افتد و اصلی ترین محتوای هر کاربر متن‌های کوتاهی است که به عنوان توییت منتشر می‌کند. همین موضوع به هم راه حالت انباشت گونه تایم لاین توییتر باعث می‌شود، کاربران تمرکز خود رو بر روی عبارات کوتاه اما به تعداد زیاد قرار دهند.

به خاطر آنکه توییت ها به سرعت روی هم تلنبار می شوند و دسترسی به توییت‌های قدیمی مشکل خواهند بود، کاربران توییتر احساس راحتی بیشتری می‌کنند تا هر چه به ذهنشان خطور می‌کند را در قالب عبارات کوتاه توییت کنند. همین موضوع باعث شده اتمسفر توییتر پر از هجو و انتقاد باشد.

با این اوصاف کمپین‌های تبلیغاتی که حول محور مسئولیت اجتماعی یا با رویکرد طنز اجرا شوند بهترین نتیجه را از اینفوئنسرهای توییتر خواهند گرفت.

این اصلا به این معنی نیست که بهترین شبکه اجتماعی برای اجرای کمپین های اینفلوئنسر مارکتیگ در توییتر است، بلکه مثالی است که بیان می‌کند هر شبکه اجتماعی اتمسفر خاص خود را دارد و با توجه به عادات و سلیقه کاربران آن شبکه اجتماعی باید کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ متناسب با آن را اجرا کرد.

با توجه به آن که بازار اینفلوئنسر مارکتینگ داغ است. خیلی اشخاص انگیزه این را دارند که خود را به جمع اینفلوئنسرها ملحق کنند. این فضای ملتهب در شبکه اجتماعی اینستاگرام بیشتر از الباقی شبکه های اجتماعی قابل رویت است. سودای بهره برداری از بازار اینفلوئنسر مارکتینگ باعث شده افراد سعی کنند تعداد فالوئرهای خود را به هر قیمتی بالا ببرند. خرید فالوئرهای غیرواقعی، ایجاد جنجال های زودگذر و تولید محتواهای سطح پایین اما پر مخاطب از جمله روش هایی هستند که برای افزایش تعداد فالوئر به کار برده می‌شود.  

این ترفندها اگر چه در مواردی باعث افزایش تعداد فالوئر می‌شود اما به هیچ عنوان به معنی افزایش تاثیرگذاری این حساب های کاربری نیست. به همین دلیل کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، معیار دقیق‌تری را برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر به کار می‌برند.

معیار دقیق‌تر برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر، میانگین نرخ درگیرکنندگی یا  Engagement Rate دوازده پست آخر آن اینفلوئنسر است.

برای محاسبه نرخ درگیر کنندگی هر پست اینستاگرام مجموع تبادلات کاربران با پست را بر تعداد کل فالوئرهای پیج تقسیم کرده و حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب می‌کنند.

مجموع تبادلات شامل حاصل جمع کل تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و کسانی است که پست را ذخیره کرده‌اند. برای فهم بهتر موضوع فرمول محاسبه Engagement Rate را به صورت ریاضی برای شما می‌نویسیم

Engagement Rate= like+ comment + save / Follower * 100

 

 



اخبار مرتبط

ترفند جدید هکرها برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران

بررسی ‌های پژوهشگران حوزه امنیت نشان می‌دهد که هکرها با استفاده از صفحه مترجم گوگل ، دامنه واقعی سایت‌های فیشینگ خود را مخفی می‌کنند.

24 بهمن 1397  
جزئیات قیمت کراس اوور الکتریکی هیوندا

شرکت هیوندا را می توان از جمله کمپانی های موفق تولیدکننده خودرو دانست که تا به حال عملکرد خوبی در طول فعالیت خود نشان داده است.

17 بهمن 1397  
تبلت مقرون به صرفه لنوو معرفی شد

لنوو اگرچه به عنوان یک شرکت تولیدکننده سیستم های کامپیوتری شناخته می شود اما در سبد محصولات آن تبلت و تلفن هوشمند نیز جای دارند.

17 بهمن 1397  
۲۴۰ میلیون تومان جایزه نقدی برای برندگان چهارمین المپیاد تکنسین‌های ایران

شرکت سامسونگ چهارمین دوره المپیاد تکنسین‌های ایران را همانند سال‌های گذشته با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌کند.

17 بهمن 1397  
علاقمندی بانوان به موتورسواری بالاست

بدون شک تاکنون مردان علاقه بیشتری نسبت به موتورسواری و موتورسیکلت نشان دادند و این موضوع برای اتومبیل ها نیز صدق می کند.

16 بهمن 1397  
کشف دو برنامه اندرویدی سارق اطلاعات بانکی در Google Play

دو برنامه اندرویدی آلوده به بدافزارهای بانکی که روی هزاران دستگاه اندرویدی نصب شده‌اند ، در فروشگاه Google Play یافت شد.

16 بهمن 1397  
سری 8 بی ام و در نسخه نایت اسکای زیباست

شرکت بی ام و یکی از برندهای مطرح تولیدکننده در بحث خودرو محسوب می شود. این کمپانی باواریایی در نظر دارد هر سال مدل های منحصربفردی رونمایی کند.

15 بهمن 1397  
کسب و کارها آماج حملات باج‌افزار Phobos

مجرمان سایبری در حملات جدید باج‌افزاری به رایانه قربانیان، اقدام به رمزگذاری فایل ها و درخواست پرداخت باج به صورت bitcoin برای بازگرداندن آنها می‌کنند.

15 بهمن 1397  
هوآوی به شکل‌گیری استانداردهای جهانی 5G کمک می‌کند

از لحاظ استاندارد گذاری، اندی پوردی ، یکی از مقامات ارشد هوآوی می‌گوید هوآوی مشغول همکاری با شرکت‌های دیگر در حوزه 5G است. پوردی می‌گوید: «صنعت ارتباطات به‌سختی و با شفافیت زیاد در تلاش است که ضمن حرکت از 4G به سوی 5G، این اطمینان حاصل شود که راهبرد مبتنی بر استانداردی اتخاذ شود که اجماع بسیار قدرتمندی ...

15 بهمن 1397  
تعامل بین‌المللی در حوزه دانش‌بنیان‌ها یک ضرورت است

بحث اقتصاد دانش‌بنیان در ایران سابقه‌ای کمتر از 10 سال دارد. اکنون همه نگاه‌ها به آینده است به این نتیجه رسیدیم برای موفقیت باید اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد و تقویت شود. سید مهدی مدنی بابیان این مطلب افزود: تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعریف چارچوب‌های اقتصاد دانش‌بنیان قدم بزرگی بود. هرچند ...

14 بهمن 1397  
نظرات کاربران

    برای این مطلب نظری ثبت نشده، شما اولین نظر را ارسال نمایید.